Sunday, January 1, 2017

Pre-Perth


Happy New Year 2017 everyone.. Apa resolution tahun ni? Rasanya xda kot.. sbb tak pernah capai pun. huhu.. yang penting kita enjoy life to the fullness! moga tahun 2017 lebih baik dari tahun2 sebelumnya..

Well hari ni nak cerita sikit pengalaman bercuti kat Perth baru2 ni. It was awesome! Perth ni boleh dikatakan bandar besar juga cuma populasi dia yg kurang so aku rasa bandar ni kurang orang (compare kat kl ni every inch ada umat manusia). Perth very peaceful n calm. xda traffic jem, kereta x banyak, xda orang suka2 parking merata.huhu. aku suke giler!

Actually beli tiket flight pun last minute jugak.. 3 weeks before kalau x silap. Semuanya bermula pas kau dah tepu dengan kerja yg menimbun2 and kau dah x tahan and you really2 need a getaway. dan ditambahkan lg bila hati kecil kau mula meronta2 "AKU DAH PENATLAH BABI AKU NAK CUTIIIIIIIIIIIIII.......' haha bgtu la lebih kurang..


Check tiket RM1040 returns termasuk inflight meals.. so bagi aku dah cukup murah dah. ada jugak ajak a few friends tp semua x nak join so aku ngan gamble je beli and nekad. huhu.. Ramai duk kata jangan pergi la nilai ringgit rendah la, Australian racist la, x takut ke gi sorang2, susah cari makanan halal la dll. tp aku nekad jugak.. nak tunggu ringgit naik balik ntah bila makin turun lagi ada la kan!.. hahaha masa tu aku tukar  rm1012 dapat la $300 ($1=RM3.4) tak tukar banyak sbb target bukan nak shoping. lagipun hotel dah siap2 tempah dari AirBnB..

So ada la buat homework sikit pasal Perth. Study dari buku Lonely Planet West Coast Australia. Baca blog2 dan tanya my friends and students yg pernah pi Australia. Thanks to Alagendran, Ridzuan Hashim, Jasmin Ixora, Asmara dan Sabrina for the info..

Dan dan tu jugak aku apply visa online. kena charge rm20 je.. dalam 2 hari siap.. x de visa x dapat la masuk Aussie..visa boleh guna setahun. jangan pulak kau apply visa ni untuk kerja kat sana pulak. hehe boleh apply kat sini eta.australia@yahoo.com ... 


Untuk penginapan pula aku guna apps Airbnb. Thanks to abang Ridzuan sbb suggest tempat dan banyak membantu dari serba serbi hal sebab abang Ridzuan and family mmg kerap pergi ke Australia (like every year pergi dah macam rumah ke dua selepas Malaysia hehe). kat Aussie kalau sewa hotel agak mahal so better sewa guest house.. harga pun jauh lebih murah.. kau boleh masak lagi kalau nak. macam aku aritu ada juga bawa maggie, makanan dalam tin, sambal bilis mak aku n bubur segera.. but one thing kena tahu Kastam Aussie sangat strict kalau korang nak bawa apa2 dalam negara dorang and alhamdulillah x kena rampas apa yg aku bawa tu..
okay la cukup dulu setakat ni. mata aku dah ngantuk.. cuaca arini pun mendung ala2 cuaca kat Perth juga. nanti aku sambung tulis lagi pengalam day 1 kat perth... chiowww

No comments:

Post a Comment